Meest gestelde vragen

Q& A voor vrijwilligers op de GGD-vaccinatielocaties.

  • Ik wil graag helpen! Waar kan ik me aanmelden?

Klik op de vaccinatielocatie bij jou in de buurt. Hier zie je op welke dagen en op welke moment we jouw hulp kunnen gebruiken! Klik op de knop aanmelden als jij op dat moment beschikbaar bent.


  • Wat moet ik precies doen op de locatie?

Op de locaties breng je de "samen in actie tegen corona”-campagne onder de aandacht wanneer mensen de locatie verlaten. Met de GGD's is afgesproken dat vrijwilligers zich rond de uitgang van de locatie inzetten. 


  • Hoe lang duurt een shift?

Eén shift duurt 2 uren. Mocht je langer beschikbaar zijn dan kun je ook het volgende tijdvak aanklikken!


  • Is het volledig staand of ook een mogelijkheid tot zitten?

Het doel van de vaccinatielocaties is om zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk te vaccineren. Er zijn geen extra faciliteiten georganiseerd omdat er mogelijk vrijwilligers komen die de campagne onder de aandacht brengen. Of je kunt zitten zal dus per situatie en per locatie verschillen. Er is vast wel iemand aan wie je een stoel kunt vragen indien nodig. Het is niet op voorhand geregeld of afgesproken.


  • Moet ik voor eigen bescherming zorgen (mondkapjes etc.?)

Je moet ten alle tijden je eigen mondkapje meenemen. Op de locatie moet je gebruik maken van het middel om je handen te reinigen. Uiteraard houd je je ten alle tijden aan de maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus.


  • Kan ik daar parkeren of beter met openbaar vervoer komen?

Sommige locaties zijn ruim opgezet en bieden veel parkeerruimte, bijvoorbeeld bij voetbalstadions. Voor andere locaties geldt dit juist niet, die zijn kleiner opgezet en zitten soms midden in een woonwijk waardoor parkeren veel lastiger wordt.Hier kunnen we helaas geen standaard antwoord op geven. Per locatie delen we het adres, je kunt via googlemaps bekijken en beoordelen wat handig is qua vervoer voor de locatie van jouw voorkeur.  


  • Mag ik me voor meerdere dagen aanmelden?

Graag! Je meld je telkens aan voor één locatie, voor twee uren per keer. Er is geen beperking in hoe vaak je je aan kunt melden.


  • Wat krijg ik er voor terug?

Jouw inzet bij de locatie is goud waard! Helaas kunnen we dat niet vergoeden. We zijn je wel heel dankbaar dat je je zo wilt inzetten en vergoeden in ieder geval je reiskosten.


  • Hoe kan ik de reiskosten declareren?

Reiskosten van huis naar de GGD locatie (retour) kunnen worden vergoed. Hiertoe dien je een declaratie in bij de organisatie waar je vrijwilliger voor bent, werkzaam voor bent of via wie je de uitnodiging hebt gekregen om je aan te melden als vrijwilliger. Door de verschillende vormen van declaratiemethoden kunnen we hier op deze plek niet meer duidelijkheid over geven.


  • Moet ik zelf gevaccineerd zijn om me aan te melden?

Je hoeft nog niet zelf gevaccineerd te zijn. Houd je wel aan alle geldende maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus.


  • Moet ik getest zijn op corona voordat ik naar de locatie ga?

Nee, dat is niet nodig. Heb je milde klachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38 graden Celsius? En/of heb je plotseling verlies van reuk of smaak? Blijf dan thuis. 


  • Is er eten/ drinken op de locatie?

De vaccinatielocaties zijn heel efficiënt ingericht op het vaccineren van mensen. Er zijn daarom geen extra faciliteiten op de locaties. Het is dus handig als je van te voren hebt gegeten en gedronken.


  • Is er een toilet op de locatie?  

Ja. Wel mondneuskap noodzakelijk om locatie te betreden.


  • Bij wie moet ik me melden op de locatie?

Op elke locatie is een locatiemanager aanwezig. Hij/zij is op de hoogte van de mogelijke komst van vrijwilligers namens Giro555. Het is niet duidelijk of de locatiemanager op elk moment aanwezig is. Je kunt bij binnenkomst naar de locatiemanager vragen of vragen bij wie je moet zijn als het gaat om vrijwillige inzet.


  • Wat moet ik aan? 

Op elke locatie liggen Giro555-hesjes klaar, deze kun je over je eigen kleding heen dragen. Het is niet de bedoeling om 'promotie-kleding' te dragen van de organisatie waar je vrijwilliger voor bent of voor werkt. 


  • Ben ik op locatie samen met andere vrijwilligers?

Per shift zijn er maximaal 2 vrijwilligers. Er zijn echter heel veel momenten waarop mensen zich kunnen aanmelden dus het is niet zeker dat er ook andere vrijwilligers op precies dit moment aanwezig zijn. 


  • Hoeveel vrijwilligers doen samen een shift?

In principe ben je alleen of maximaal met één iemand anders.


  • Van wie komen de vrijwilligers op de locatie, is dat van de organisatie bij wie ik zelf vrijwilliger of werkzaam ben?

Alle organisaties die zijn aangesloten bij de samenwerkende hulporganisaties roepen hun collega's, vrijwilligers en partners op om te komen helpen op de locaties.


  • Staat alles klaar wanneer ik op de locatie aankom?

Dat zal per locatie verschillend zijn. De locaties variëren enorm in omvang en in inrichting. Op elke locatie is het materiaal aanwezig en zou je via de locatiemanager de promotiematerialen moeten kunnen krijgen.


  • Moet ik me legitimeren op de locatie? (bewijs van inschrijving als vrijwilliger?) 

Nee. De locatiemanager weet van de mogelijke komst van vrijwilligers. Legitimatie bij je hebben kan echter nooit kwaad.


  • Wanneer ik me aangemeld heb maar het lukt me op de dag zelf toch niet om te gaan waar kan ik me dan afmelden?

Klik op je profiel (rechtsboven) en klik op je aankomende activiteiten. Je ziet daar voor welke tijdsvakken je bent aangemeld. Wanneer je toch niets kunt kun je hier de activiteit verwijderen.


  • Sta ik binnen of buiten? Wanneer het buiten is, mag ik dan naar binnen als het regent of moet ik dan naar huis?  

Ga er vanuit dat je buiten bij de uitgang van de locatie moet staan. Wellicht is er echter meer mogelijk in overleg met de betreffende locatie wanneer je er bent. Je kunt het bespreken. In geval van regen hoef je uiteraard niet te blijven staan.


  • Mijn vraag staat hier niet bij, met wie kan ik contact opnemen?

Als je vraag er niet tussen staat kun je je vraag stellen via de button contact op de homepage van deze actie.